Kada, kako i čime započeti dohranu bebe?

Ana Pejic

Uvođenjem obroka nemliječne hrane u prehranu dojenčeta počinje novo razdoblje u njegovom rastu i razvoju.

Kada početi?
Svjetska zdravstvena organizacija na osnovi novijih znanstvenih saznanja preporučuje da s uvođenjem kašica u djetetovu prehranu svakako treba pričekati do navršenih 6. mjeseci djetetova života.
Dojenjem majka daje djetetu svu potrebnu energiju za njegov organizam, prehrambene tvari za rast i razvoj, ali i biski emocionalni kontakt, koji je djetetu neophodan da dobro raste i napreduje.
S navršenih 6. mjeseci djetetov probavni trakt postaje zreo i spreman je prihvatiti i iskoristiti hranjivost novih namirnica.

Do tog vremena djetetova crijeva mogu probavljati samo majčino mlijeko, ili mliječnu formulu, a sve ostalo što dijete pojede u najmanju ruku može izazvati probavne tegobe ili nemogućnost probavljanja hranjivih sastojaka, a u gorem slučaju alergiju na hranu.
Neke majke još uvijek misle da bi trebalo čim prije početi s dohranom i dati djetetu što prije čvrstu hranu i hranu veće hranjive vrijednosti.

Ovo mišljenje posljedica je iskustva prethodnih generacija (50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća), kada se s dohranom počinjalo puno ranije, što se pokazalo pogrešnim.

51

S kojim namirnicama početi?
Prve kašice bi trebale biti od voća i povrća, kasnije uz dodatak žitarica.
Također, voćni sokovi su izvrstan način za prijelaz sa mlijeka na krutu hranu, tekući su poput mlijeka, slatkasti i samim time privlačni.
Ipak,nemojte pretjerivati sa sokovima i slatkim kašicama, jer bi dijete moglo teže prihvaćati povrtne kašice koje nisu toliko slatke.

Predlažem da počnete sa jabukom,bananom ili kruškom. U tom smislu možete ponuditi i sok od istog voća.
Zatim mogu slijediti breskve, marelice, šljive, trešnje, a od 8. mjeseca i kasnije, kupine, maline, dinja i borovnice te na kraju agrumi, jagode i orašasti plodovi.
Probajte koristiti svježe sezonsko voće i povrće s iznimkom banane i jabuke kojih ima cijele godine.
Od povrća počnite sa mrkvom, tikvicama, korabicom, a zatim špinat, blitvu, krumpir, komorač, cvjetaču, brokulu i bundevu.

Uz povrtne kašice (pogotovo važno za kašicu od mrkve) slobodno dodajte malu žličicu maslinova ili suncokretova ulja.
Ulje pospješuje apsorpciju vitamina u organizmu, izvor je masnoća važnih za izgradnju tijela, a i sama hrana je ukusnija.

Od žitarica za početak počnite sa rižom i kukuruzom koje pretkohodno treba dobro skuhati i usitniti.
Te žitarice ne sadrže gluten koji može biti opasan za probavni trakt pa ih slobodno upotrebljavajte.
Od 10. mjeseca uvodite kekse, tjesteninu, dvopek.

Nove namirnice morate uvoditi jednu po jednu, postupno. Tako nećete opteretiti djetetov probavni sustav, i što je najvažnije, moći ćete pratiti djetetove reakcije ili eventualnu alergiju na tu namirnicu.
Simptome alergije (crvenilo, osip, proljev, zatvor) nikako nemojte zanemariti.

U slučaju reakcije na neku namirnicu, probajte je ponuditi opet tek za par tjedana, a ako i tada bude reakcije, vjerojatno je riječ o alergiji.
Što se tiče soli i šećera u hrani, dijete nema definiran ukus pojedinih namirnica, stoga ne morate dodavati sol ili šećer.

Kada počinjete sa dohranom, tada djetetu svakako treba ponuditi tekućinu, dajte prednost vodi i nezašećerenim čajevima, te prirodnim sokovima koje ste sami napravili.

Kristina Meić Ambruš

Leave a Reply

Name*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>